marți, 19 ianuarie 2010

A 13-a catismă:

Psalmul 91:

Alcătuit pe vremea lui Iezechia.

1. Bine este a lăuda pe Domnul şi a cânta numele Tău, Preaînalte,

2. A vesti dimineaţa mila Ta şi adevărul Tău în toată noaptea,

3. În psaltire cu zece strune, cu cântece din alăută.

4. Că m-ai veselit, Doamne, întru făpturile Tale şi întru lucrurile mâinilor Tale mă voi bucura.

5. Cât s-au mărit lucrurile Tale, Doamne, adânci cu totul sunt gândurile Tale!

6. Bărbatul nepriceput nu va cunoaşte şi cel neînţelegător nu va înţelege acestea,

7. Când răsar păcătoşii ca iarba şi se ivesc toţi cei ce fac fărădelegea,

8. Ca să piară în veacul veacului. Iar Tu, Preaînalt eşti în veac, Doamne.

9. Că iată vrăjmaşii Tăi, Doamne, vor pieri şi se vor risipi toţi cei ce lucrează fărădelegea.

10. şi se va înălţa puterea mea ca a inorogului şi bătrâneţile mele unse din belşug.

11. Şi a privit ochiul meu către vrăjmaşii mei şi pe cei vicleni, ce se ridică împotriva mea, îi va auzi urechea mea.

12. Dreptul ca finicul va înflori şi ca cedrul cel din Liban se va înmulţi.

13. Răsădiţi fiind în casa Domnului, în curţile Dumnezeului nostru vor înflori.

14. Încă întru bătrâneţe unse se vor înmulţi şi bine vieţuind vor fi, ca să vestească:

15. Drept este Domnul Dumnezeul nostru şi nu este nedreptate întru Dânsul.


Psalmul 92:

Al lui David.

1. Domnul a împărăţit, întru podoabă S-a îmbrăcat; îmbrăcatu-S-a Domnul întru putere şi S-a încins,

2. Pentru că a întărit lumea care nu se va clinti.

3. Gata este scaunul Tău de atunci, din veac eşti Tu.

4. Ridicat-au râurile, Doamne, ridicat-au râurile glasurile lor,

5. Ridicat-au râurile valurile lor; dar mai mult decât glasul apelor clocotitoare,

6. Mai mult decât zbuciumul neasemuit al mării, minunat este, întru cele înalte, Domnul.

7. Mărturiile Tale s-au adeverit foarte. Casei Tale se cuvine sfinţenie, Doamne, întru lungime de zile.


Psalmul 93:

Al lui David.

1. Dumnezeul răzbunărilor, Domnul, Dumnezeul răzbunărilor cu îndrăzneală a grăit.

2. Înalţă-Te Cel ce judeci pământul, răsplăteşte răsplătirea celor mândri.

3. Până când păcătoşii, Doamne, până când păcătoşii se vor făli?

4. Până când vor spune şi vor grăi nedreptate; grăi-vor toţi cei ce lucrează fărădelegea?

S. Pe poporul Tău, Doamne, l-au asuprit şi moştenirea Ta au apăsat-o.

6. Pe văduvă şi pe sărac au ucis şi pe orfani i-au omorât.

7. Şi au zis: "Nu va vedea Domnul, nici nu va pricepe Dumnezeul lui Iacob".

8. Înţelegeţi, dar, cei neînţelepţi din popor, şi cei nebuni, înţelepţiţi-vă odată!

9. Cel ce a sădit urechea, oare, nu aude? Cel ce a zidit ochiul, oare, nu priveşte?

10. Cel ce pedepseşte neamurile, oare, nu va certa? Cel ce învaţă pe om cunoştinţa,

11. Domnul, cunoaşte gândurile oamenilor, că sunt deşarte.

12. Fericit este omul pe care îl vei certa, Doamne, şi din legea Ta îl vei învăţa pe el,

13. Ca să-l linişteşti pe el în zile rele, până ce se va săpa groapă păcătosului.

14. Că nu va lepăda Domnul pe poporul Său şi moştenirea Sa nu o va părăsi,

15. Până ce dreptatea se va întoarce la judecată şi toţi cei cu inima curată, care se ţin de dânsa.

16. Cine se va ridica cu mine împotriva celor ce viclenesc şi cine va sta împreună cu mine împotriva celor ce lucrează fărădelegea?

17. Că de nu mi-ar fi ajutat mie Domnul, puţin de nu s-ar fi sălăşluit în iad sufletul meu.

18. Când am zis: "S-a clătinat piciorul meu", mila Ta, Doamne, mi-a ajutat mie.

19. Doamne, când s-au înmulţit durerile mele în inima mea, mângâierile Tale au veselit sufletul meu.

20. Nu va sta împreună cu Tine scaunul fărădelegii, cel ce face asuprire împotriva legii.

21. Ei vor prinde în cursă sufletul dreptului şi sânge nevinovat vor osândi.

22. Dar Domnul mi-a fost mie scăpare şi Dumnezeul meu ajutorul nădejdii mele;

23. Le va răsplăti lor Domnul după fărădelegea lor şi după răutatea lor îi va pierde pe ei Domnul Dumnezeul nostru.

Slavă Tatălui şi Fiului şi Sfântului Duh. Şi acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin!

Aliluia, Aliluia, Aliluia, slavă Ţie, Dumnezeul nostru, slavă Ţie!

Doamne miluieşte! (de trei ori)

Slavă Tatălui şi Fiului şi Sfântului Duh. Şi acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin!


Psalmul 94:

Al lui David.

1. Veniţi să ne bucurăm de Domnul şi să strigăm lui Dumnezeu, Mântuitorului nostru.

2. Să întâmpinăm faţa Lui întru laudă şi în psalmi să-I strigăm Lui,

3. Că Dumnezeu mare este Domnul şi Împărat mare peste tot pământul.

4. Că în mâna Lui sunt marginile pământului şi înălţimile munţilor ale Lui sunt.

5. Că a Lui este marea şi El a făcut-o pe ea, şi uscatul mâinile Lui l-au zidit.

6. Veniţi să ne închinăm şi să cădem înaintea Lui şi să plângem înaintea Domnului, Celui ce ne-a făcut pe noi.

7. Că El este Dumnezeul nostru şi noi poporul păşunii Lui şi oile mâinii Lui.

8. O, de I-aţi auzi glasul care zice: "Să nu vă învârtoşaţi inimile voastre,

9. Ca în timpul cercetării, ca în ziua ispitirii în pustiu,

10. Unde M-au ispitit părinţii voştri, M-au ispitit şi au văzut lucrurile Mele.

11. Patruzeci de ani am urât neamul acesta şi am zis: "Pururea rătăcesc cu inima".

12. Şi ei n-au cunoscut căile Mele, că M-am jurat întru mânia Mea: "Nu vor intra întru odihna Mea".


Psalmul 95:

Al lui David. La Evrei fără titlu.

1. Cântaţi Domnului cântare nouă, cântaţi Domnului tot pământul.

2. Cântaţi Domnului, binecuvântaţi numele Lui, binevestiţi din zi în zi mântuirea Lui.

3. Vestiţi între neamuri slava Lui, între toate popoarele minunile Lui;

4. Că mare este Domnul şi lăudat foarte, înfricoşător este; mai presus decât toţi dumnezeii.

5. Că toţi dumnezeii neamurilor sunt idoli; iar Domnul cerurile a făcut.

6. Laudă şi frumuseţe este înaintea Lui, sfinţenie şi măreţie în locaşul cel sfânt al Lui.

7. Aduceţi Domnului, seminţiile popoarelor, aduceţi Domnului slavă şi cinste; aduceţi Domnului slavă numelui Lui.

8. Aduceţi jertfe şi intraţi în curţile Lui. Închinaţi-vă Domnului în curtea cea sfântă a Lui.

9. Să tremure de faţa Lui tot pământul. Spuneţi între neamuri că Domnul a împărăţit,

10. Pentru că a întărit lumea care nu se va clinti; judeca-va popoare întru dreptate.

11. Să se veselească cerurile şi să se bucure pământul, să se zguduie marea şi toate cele ce sunt întru ea; să se bucure câmpiile şi toate cele ce sunt pe ele.

12. Atunci se vor bucura toţi copacii pădurii, de faţa Domnului, că vine, vine să judece pământul.

13. Judeca-va lumea întru dreptate şi popoarele întru adevărul Său.


Psalmul 96:

Al lui David.

1. Domnul împărăţeşte! Să se bucure pământul, să se veselească insule multe.

2. Nor şi negură împrejurul Lui, dreptatea şi judecata este temelia neamului Lui.

3. Foc înaintea Lui va merge şi va arde împrejur pe vrăjmaşii Lui.

4. Luminat-au fulgerele Lui lumea; văzut-a şi s-a cutremurat pământul.

5. Munţii ca ceara s-au topit de faţa Domnului, de faţa Domnului a tot pământul.

6. Vestit-au cerurile dreptatea Lui şi au văzut toate popoarele slava Lui.

7. Să se ruşineze toţi cei ce se închină chipurilor cioplite şi se laudă cu idolii lor.

8. Închinaţi-vă Lui toţi îngerii Lui; auzit-a şi s-a veselit Sionul

9. Şi s-au bucurat fiicele Iudeii, pentru judecăţile Tale, Doamne.

10. Că Tu eşti Domnul Cel Preaînalt peste tot pământul; înălţatu-Te-ai foarte, mai presus decât toţi dumnezeii.

11. Cei ce iubiţi pe Domnul, urâţi răul; Domnul păzeşte sufletele cuvioşilor Lui; din mâna păcătosului îi va izbăvi pe ei.

12. Lumină a răsărit dreptului şi celor drepţi cu inima, veselie.

13. Veseliţi-vă, drepţilor, în Domnul şi lăudaţi pomenirea sfinţeniei Lui!

Slavă Tatălui şi Fiului şi Sfântului Duh. Şi acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin!

Aliluia, Aliluia, Aliluia, slavă Ţie, Dumnezeul nostru, slavă Ţie!

Doamne miluieşte! (de trei ori)

Slavă Tatălui şi Fiului şi Sfântului Duh. Şi acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin!


Psalmul 97:

Al lui David.

1. Cântaţi Domnului cântare nouă, că lucruri minunate a făcut Domnul.

2. Mântuitu-l-a pe el dreapta Lui şi braţul cel sfânt al Lui.

3. Cunoscută a făcut Domnul mântuirea Sa; înaintea neamurilor a descoperit dreptatea Sa.

4. Pomenit-a mila Sa lui Iacob şi adevărul Său casei lui Israel;

5. Văzut-au toate marginile pământului mântuirea Dumnezeului nostru.

6. Strigaţi lui Dumnezeu tot pământul; cântaţi şi vă bucuraţi şi cântaţi.

7. Cântaţi Domnului cu alăută, cu alăută şi în sunet de psaltire;

8. Cu trâmbiţe şi în sunet de corn, strigaţi înaintea Împăratului şi Domnului.

9. Să se zguduie marea şi plinirea ei, lumea şi cei ce locuiesc în ea.

10. Râurile vor bate din palme, deodată, munţii se vor bucura de faţa Domnului, că vine, vine să judece pământul.

11. Judeca-va lumea cu dreptate şi popoarele cu nepărtinire.


Psalmul 98:

Al lui David.

1. Domnul împărăţeşte: să tremure popoarele; şade pe heruvimi: să se cutremure pământul.

2. Domnul în Sion este mare şi înalt peste toate popoarele.

3. Să se laude numele Tău cel mare, că înfricoşător şi sfânt este. Şi cinstea împăratului iubeşte dreptatea.

4. Tu ai întemeiat dreptatea; judecată şi dreptate în Iacob, Tu ai făcut.

5. Înălţaţi pe Domnul Dumnezeul nostru şi vă închinaţi aşternutului picioarelor Lui, că sfânt este!

6. Moise şi Aaron, între preoţii Lui şi Samuel între cei ce cheamă numele Lui.

7. Chemat-au pe Domnul şi El i-a auzit pe ei, în stâlp de nor grăia către ei;

8. Căci păzeau mărturiile Lui şi poruncile pe care le-a dat lor.

9. Doamne, Dumnezeul nostru, Tu i-ai auzit pe ei; Dumnezeule, Tu Te-ai milostivit de ei şi ai răsplătit toate faptele lor.

10. Înălţaţi pe Domnul Dumnezeul nostru şi vă închinaţi în Muntele cel sfânt al Lui, că sfânt este Domnul, Dumnezeul nostru!


Psalmul 99:

Al lui David.

1. Strigaţi Domnului tot pământul, slujiţi Domnului cu veselie, intraţi înaintea Lui cu bucurie.

2. Cunoaşteţi că Domnul, El este Dumnezeul nostru; El ne-a făcut pe noi şi nu noi.

3. Iar noi poporul Lui şi oile păşunii Lui. Intraţi pe porţile Lui cu laudă şi în curţile Lui cu cântări lăudaţi-L pe El.

4. Cântaţi numele Lui! Că bun este Domnul; în veac este mila Lui şi din neam în neam adevărul Lui.


Psalmul 100:

Al lui David.

1. Mila şi judecata Ta voi cânta ţie, Doamne.

2. Cânta-voi şi voi merge, cu pricepere, în cale fără prihană. Când vei veni la mine?

3. Umblat-am întru nerăutatea inimii mele, în casa mea.

4. N-am pus înaintea ochilor mei lucru nelegiuit; pe călcătorii de lege i-am urât.

5. Nu s-a lipit de mine inima îndărătnică; pe cel rău, care se depărta de mine, nu l-am cunoscut.

6. Pe cel ce clevetea în ascuns pe vecinul său, pe acela l-am izgonit.

7. Cu cel mândru cu ochiul şi nesăţios cu inima, cu acela n-am mâncat.

8. Ochii mei sunt peste credincioşii pământului, ca să şadă ei împreună cu mine. Cel ce umbla pe cale fără prihană, acela îmi slujea.

9. Nu va locui în casa mea cel mândru; cel ce grăieşte nedreptăţi nu va sta înaintea ochilor mei.

10. În dimineţi voi judeca pe toţi păcătoşii pământului, ca să nimicesc din cetatea Domnului pe toţi cei ce lucrează fărădelegea.

Slavă Tatălui şi Fiului şi Sfântului Duh. Şi acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin!

Aliluia, Aliluia, Aliluia, slavă Ţie, Dumnezeul nostru, slavă Ţie!

Doamne miluieşte! (de trei ori)

Slavă Tatălui şi Fiului şi Sfântului Duh. Şi acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin!


După a 13-a catismă:

Sfinte Dumnezeule, Sfinte tare, Sfinte fără de moarte miluieşte-ne pe noi (de trei ori).

Slavă Tatălui şi Fiului şi Sfântului Duh.

Şi acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin!

Preasfântă Treime, miluieşte-ne pe noi. Doamne, curăţeşte păcatele noastre. Stăpâne, iartă fărădelegile noastre. Sfinte, cercetează şi vindecă neputinţele noastre, pentru numele Tău.

Doamne miluieşte! (de trei ori)

Slavă Tatălui şi Fiului şi Sfântului Duh.

Şi acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin!

Tatăl nostru, Care eşti în ceruri, sfinţească-se numele Tău, vie Împărăţia Ta, facă-se voia Ta, precum în cer aşa şi pe pământ. Pâinea noastră cea de toate zilele dă-ne-o nouă astăzi, şi ne iartă nouă greşelile noastre precum şi noi iertăm greşiţilor noştri. Şi nu ne duce pe noi în ispită, ci ne izbăveşte de cel rău.

Apoi troparele, glasul al 4-lea:

Cu ochi milostiv, vezi Doamne, smerenia mea: căci câte puţin viaţa mea se cheltuieşte şi din fapte nu-mi pot aştepta mântuirea. Pentru aceasta mă rog: vezi Doamne, cu ochi milostiv, smerenia mea şi mă mântuieste.

Slavă Tatălui şi Fiului şi Sfântului Duh!

Ca şi cum ar fi de faţă Judecătorul, grijeşte-te, suflete, şi-ţi adu aminte de ceasul zilei celei înfricoşătoare, că judecata e fără de milă celor ce n-au făcut milă. De aceea strig căre Hristos Dumnezeu: Cunoscătorule de inimi, greşit-am! Ci, înainte de a mă osândi, mântuieşte-mă.

Şi acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin!

Luând aminte, Hristoase, la ziua şi ceasul judecăţii Tale celei înfricoşătoare, groaznice şi nemitarnice, tremur ca un făcător de rele, căci am lucruri de ruşine, şi fapte rele, pe care cu singur le-am lucrat cu sârguinţă. Pentru aceasta cad înaintea Ta cu frică, strigând cu durere: Pentru rugăciunile celei ce Te-a nascut, mult-Milostive, mântuieşte-mă!

Apoi, Doamne miluieşte! (de 40 de ori)

Şi rugăciunea aceasta:

Doamne Sfinte, Cel ce locuieşti întru cele înalte şi cu ochiul Tău cel a toate văzător priveşti spre toată zidirea, înaintea Ta am plecat grumazul sufletului şi trupului şi Ţie ne rugăm, Sfinte al sfinţilor: tinde-ţi mâna Ta cea nevăzută din sfânt locaşul Tău şi ne binecuvântează pe noi, pe toti şi orice Ţi-am gresit cu voie sau fără de voie, ca un Dumnezeu bun şi iubitor de oameni, iartă, dăruindu-ne şi bunătăţile Tale cele din lume! Că Ţie se cuvine a ne milui şi a ne mântui pe noi, Dumnezeul nostru şi Ţie slavă înălţăm, Tatălui şi Fiului şi Sfântulul Duh, acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin!